Guvernul nu a clarificat problema șoferilor de TIR și blochează aprovizionarea României. Subiectul a provocat tensiuni între premier și ministrul de Interne.  În timp ce Marcel Vela susține  că a clarificat prevederile legale care obligau șoferii să intre în carantină sau în izolare, timp de 14 zile, premierul atrage atenția că “S-a difuzat o interpretare a textului, dar e o neclaritate”

Prevederile dla care se referă cei doi sunt cuprinse în Ordonanţa Militară nr.4, și blochează deplasarea tirurilor şi afectează întreaga activitate economică a României

Practic Guvernul blochează aprovizionarea României

  • Ordonanţa militară cuprinde obligaţii suplimentare pentru şoferii de tir, care pot paraliza activitatea transportatorilor şi pot bloca întreaga economie:
  • Potrivit ordonanţei militare, şoferii de tir sunt obligaţi, la întoarcerea din cursă să intre în carantină, în spaţiile puse la dispoziţie de angajator sau de autorităţi, sau în izolare la domiciliu, împreună cu familia. Detalii: aici
  • Conform celorlalte ordonanţa, din iyolare sau din carantină nu se poate ieşi mai devreme de 14 zile. Cei care nu respectă cele 14 zile sunt sancţionaţi contravenţional sau penal.
  • În consecinţă se poate ajunge la un blocaj total. Cel mai afectat va fi sectorul aprovizionării cu alimente şi cu bunuri de larg consum.
  • România importă cam 80% dintre aceste produse, in momentul de faţă iar marea majoritatea vine pe tir. Dacă guvernul îi bagă pe şoferi in carantină 14 zile, se blochează total comerţul pe roţi.
  • Ordonanța militara nr 5 contrazice şi deciziile Comisiei Europene. Detalii: aici
  • Comisia a cerut ca „Un șofer de TIR care va intra în vamă nu ar trebui să fie controlat mai mult de 15 minute, nu se va da jos din cabină, i se va lua doar temperatura, nu va fi obligat să prezinte alte dovezi medicale privind starea sa de sănătate”.
  • De asemenea Comisia recomandă ca timpii de odihnă obligatorii să fie suspendați… Așadar transportatorii nu pot fi opriți sau carantinați iar procedurile vamale se recomandă să fie facute doar într-un singur punct de frontieră”.
  • Conform Comisiei, ,,pandemia de coronavirus are un impact perturbator major asupra transportului și mobilității europene, iar continuitatea neîntreruptă a serviciilor de transport rutier, maritim și aerian sunt de o importanță crucială pentru funcționarea pieței interne a UE și pentru răspunsul efectiv la actuala criză de sănătate publică”.